ideetje?

Overige slakkenonderwerpen

ideetje?

Berichtdoor QueSeraSera » 18 Mrt 2013, 17:43

Uhm, even nadenken hoe ik dit ga verwoorden...

Ik ben van plan om tzt diverse slakken te gaan kweken, het zal hierbij in 1e instantie gaan om de A. fulica en wsl de A. achatina, beiden als het even kan in alle voorkomende kleuren.
Is het een idee om nakweek te ruilen/onderling te verkopen tussen meerdere kwekers hier?
Zijn er überhaupt kwekers of komen hier vnl hobbyisten?
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Re: ideetje?

Berichtdoor Ester » 18 Mrt 2013, 19:51

Geen idee hoeveel echte (professionelere) kwekers er hier in NL zijn. In duitsland zou ik er, na een paar maanden actief forum gebruiker te zijn, twee weten aan te wijzen (Polyped en Ingo Fritzsche), daarnaast zullen er nog wel een aantal fulica kwekers zijn die voederdieren kweken voor de reptielenhouders.

Van Ingo weet ik dat hij bereid is om een volledige nakweek op te kopen. Nadat ik mijn A. achatina nakweek in het duitse forum tekoop aanbood i.v.m. een forum treffen in Hamm vroeg hij daar namelijk naar. Of handelaren ook nakweek uitwisselen, geen idee. Fulica kweekt voor iedereen eigenlijk te makkelijk/snel en A. achatina legt niet zoveel eieren.

Zelf ben ik een hobbyist en zal nakweek altijd zelf proberen te verkopen. Ik koop dan ook alleen soorten die ik zelf erg mooi vind en waarvan ik het dus niet erg vind als ik er opeens 40 extra van rond heb lopen (hoewel ik me nog geen 40 A. achatina van 12+ cm kan voorstellen.. ze zijn gelukkig ook pas 5-6..7 cm).

Ester
Ester
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Berichtdoor QueSeraSera » 18 Mrt 2013, 20:59

fulica kom je maar weinig tegen in de apartere kleuren, is mij al opgevallen, daarom juist dat ik die ook wil gaan kweken.
Zo worden ze makkelijker verkrijgbaar voor de hobbyist.
Maar het is een idee wat nog in de kinderschoenen staat, dus meedenken is zeker gewenst. :)
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Tanja » 19 Mrt 2013, 13:24

Ik heb een groep Rodatzi s en ik heb twee vol albino s en ik ga zeker proberen om hier mee te kweken.
Ik laat nooit alle eitjes uitkomen , je weet maar nooit of er veel vraag naar is.
Ik zoek een stuk of 10 of 20 eitjes uit en die laat ik uitkomen.
Bij de normale Fulica soort laat ik niet zoveel eitjes van uitkomen , daar zijn er al zo veel van.

Groet Tanja
Tanja
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor QueSeraSera » 19 Mrt 2013, 14:18

Zou ik er dan wat van jou mogen overkopen tzt?

Ik wil iig van de fulica alle kleuren gaan kweken, op kleinschalige basis en ze verkopen of ruilen met andere slakkenhouders.
Zo is het ook mooi voor evt kopers/ruilers om te zien welke kleuren er zijn.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Rapalje » 19 Mrt 2013, 17:43

Wanneer ben je een hobbyist en wanneer een kweker?
Ik vind kweken bij dit soort dieren wel onderdeel van de hobby.
Ik hoop ook van al mijn slakjes nakweek te krijgen...
Rapalje
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Berichtdoor QueSeraSera » 19 Mrt 2013, 19:12

Ik denk dat die lijn heel dun is, zéker bij de slakkenhobby.
Ik denk dan ook dat de meesten een combi zijn van hobbyist en kweker.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Tanja » 19 Mrt 2013, 21:51

Ik ben ook een hobbykweker , ik ben gek met mijn slakken maar ik moet wel zeker weten dat ze goed terecht komen.
Daarom laat ik altijd kleine hoeveelheden uitkomen.
En natuurlijk wil ik de nakweek graag delen met mensen die er interesse in hebben :)
Tanja
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor QueSeraSera » 19 Mrt 2013, 23:03

Ikzelf kweek tot nu toe nog niet, m'n slakken zijn daar denk ik nog wat te jong voor.
Mijn doel is om ook de bijzondere kleuren wat bereikbaarder te maken, tot nu toe zijn ze binnen no time verkocht voor soms behoorlijk hoge prijzen of ze staan aangeboden in 1 of ander boerengat waar geen ov is en ze worden niet verzonden.
Ik wil gaan kijken of er een veilige manier is om te verzenden en daarnaast ben ik nu nog lastig te bereiken met het ov, maar hoop ik over maximaal 2,5 jaar verhuist te zijn en dan ben ik veel makkelijker bereikbaar.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Achatina » 20 Mrt 2013, 19:11

Ik was een kleine kweker te noemen, had ook van veel soorten veel volwassenen en kweekte volop met de beestjes. Nu heb ik eigenlijk alleen nog mijn A. Marginata var. Suturalis voor de kweek, plus 2 jongen van de albino A. Achatina die ooit hopelijk gaan kweken.
De Marginata kweekt erg moeilijk, heb 1x 1 ei gehad en 1x 3 eieren. Het eerste ei is helaas nooit uitgekomen. Daarbij verkoopt de soort ook nog vrij moeilijk, aangezien bijna niemand het kent en de soort vrij duur is. Kost nog veel meer om de ouders te laten kweken, maar ja, als je maar 3 eieren krijgt in een jaar tijd kun je wel verwachten dat ze geen 2 euro per stuk zullen kosten.

Uitwisselen word onder kwekers wel eens gedaan, om sterkere bloedlijnen te creëren. In Engeland vooral gebeurt dit erg veel. Als kwekers dan een soort hebben waar ze net nieuw mee bezig zijn, of nog niet veel volwassenen van hebben, wisselen ze wel eens met andere kwekers die weer slakken hebben van andere ouders.
Maar Nederland bestaat niet echt uit veel kwekers helaas. Daarom worden veel slakken op beurzen verkocht, maar vind die lang niet altijd in even goede staat. Het is erg moeilijk om veel soorten te kweken, omdat het toch aardig meer ruimte inneemt dan de meeste mensen eigenlijk willen bieden. Dus als er mensen zijn die hier echt bezig willen met het kweken, moet je er wel op rekenen dat je het bij 1-3 soorten moet houden en daarvoor al je halve huis opofferen, of een heel grote locatie hebben als je meer soorten wilt. Is tenminste wel het beste voor de welzijn van de slakken
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!
Achatina
Beheerder
Beheerder

Terug naar Slakken algemeen