door Achatina » 20 Mrt 2013, 19:11
Ik was een kleine kweker te noemen, had ook van veel soorten veel volwassenen en kweekte volop met de beestjes. Nu heb ik eigenlijk alleen nog mijn A. Marginata var. Suturalis voor de kweek, plus 2 jongen van de albino A. Achatina die ooit hopelijk gaan kweken.
De Marginata kweekt erg moeilijk, heb 1x 1 ei gehad en 1x 3 eieren. Het eerste ei is helaas nooit uitgekomen. Daarbij verkoopt de soort ook nog vrij moeilijk, aangezien bijna niemand het kent en de soort vrij duur is. Kost nog veel meer om de ouders te laten kweken, maar ja, als je maar 3 eieren krijgt in een jaar tijd kun je wel verwachten dat ze geen 2 euro per stuk zullen kosten.
Uitwisselen word onder kwekers wel eens gedaan, om sterkere bloedlijnen te creëren. In Engeland vooral gebeurt dit erg veel. Als kwekers dan een soort hebben waar ze net nieuw mee bezig zijn, of nog niet veel volwassenen van hebben, wisselen ze wel eens met andere kwekers die weer slakken hebben van andere ouders.
Maar Nederland bestaat niet echt uit veel kwekers helaas. Daarom worden veel slakken op beurzen verkocht, maar vind die lang niet altijd in even goede staat. Het is erg moeilijk om veel soorten te kweken, omdat het toch aardig meer ruimte inneemt dan de meeste mensen eigenlijk willen bieden. Dus als er mensen zijn die hier echt bezig willen met het kweken, moet je er wel op rekenen dat je het bij 1-3 soorten moet houden en daarvoor al je halve huis opofferen, of een heel grote locatie hebben als je meer soorten wilt. Is tenminste wel het beste voor de welzijn van de slakken
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!