als wijngaardslakken niet een koude periode krijgen in de winter gaan ze dood. Dat is bij segrijnslak (helix/cornu aspersum) net allemaal iets minder kritisch..
Ik zou die wijngaardslakken zeker niet meer dan een paar weken in een te warme bak houden. Ik had zelf drie wijngaardslakken op de beurs in Hamm gekocht (volgende keer ga ik weer naar de slakkenkwekerij in Moers) en ze tijdelijk (lees 5 dagen) bij m'n Caracolus excellens in een bak gehad. Ik ga er namelijk een buitenterrarium voor maken. Na 5 dagen was één van de 3 geheel in z'n schelp teruggetrokken en is volgens mij ondertussen (wel in een koelere bak geplaatst) ondertussen overleden.
Om een vergelijking te maken, de Segrijnslak is wat mij betreft de fulica onder de helix soorten terwijl de wijngaardslak meer een A. achatina is met wat meer eisen

Dit alles natuurlijk alleen gebaseerd op mijn relatief beperkte ervaring met deze twee soorten. Gelukkig heb ik een tuin vol met segrijnslakken en hopelijk in de toekomst ook met wijngaardslakken.