Hoeveel tijd kost jullie je slakkenhobby?

Overige slakkenonderwerpen

Re: Hoeveel tijd kost jullie je slakkenhobby?

Berichtdoor Ester » 04 Jul 2013, 23:48

Omdat ik behalve het voeren ook de tijd neem om de slakken te observeren en tellen ben ik er elke dag minimaal 30 minuten mee kwijt. In de A. achatina bak is het altijd een drukte van belang 's avonds. De Pleurodonte/Caracolus excellens zijn ook altijd bezig. De cryptozona bistrialis zijn de hele dag door actief, bij de fulica check ik altijd of er nog nieuwe nestjes met eieren zijn. De megalobulimus zitten vaak wat verstopt. Die zijn niet altijd even actief maar wel zo interessant om bezig te zien. M'n A. schweinfurdi var. simulans houd ik scherp in de gaten, wildvang, ze beginnen aardig op te knappen.

Ik laat de grond-laag langer zitten, vaak minimaal 3 maanden tot een half jaar. Omdat er berichten zijn over mogelijke problemen met kokosvezels maak ik geen gebruik van dergelijke blokken. Ik houd het bij gewone tuingrond met zo min mogelijk toevoegingen. Daar schep ik dan nog wat beukehout en boomschors snippers doorheen. Ook voeg ik pissebedden toe. De tropische variant meestal maar nu ook in de A. achatina bak de zebra pissebed. Handige schoonmaak ploeg. Ze ruimen de rommel goed op en vermenigvuldigen zich ook nog eens.

Met behulp van 100% calcium carbonaat poeder en wat agar agar maak ik zelf kalkblokken voor de slakken. Daar voeg ik dan vaak nog wat "heilerde" aan toe, een soort van mineraalrijk leempoeder.

Ramenlappen in de terraria schiet er nog wel eens bij in, ééns per week is echt maximaal wat dat betreft.. en het is vaker ééns per maand.
Ester
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Berichtdoor Tanja » 05 Jul 2013, 20:25

OOh leuk ze g maar ik heb wel eens gelezen van die heilerde op het Duitse forum , maar waar koop jij die als ik vragen mag?
Ik kan het hier in Nederland niet vinden.
Ik lees er wel super verhalen over :) .
Je hebt echt een mooie slakken hobby verzameling ;) , heb je nog meer mooie foto s van jou slakken?
Tanja
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor Ester » 06 Jul 2013, 07:33

Heilerde kun je in Duitsland bij de goed gesorteerde supermarkten en drogisterijen vinden. Zelf heb ik het bij de Real gekocht.
Ester
Achatina Fulica
Achatina Fulica

Berichtdoor Joeke » 06 Jul 2013, 22:37

Mijn slakken gaan hun gangetje... ik geef ze bijna elke dag nieuw eten maar soms sla ik een dagje over. De aarde verschonen doe ik op het moment dat ik het er een beetje viezig uit vind zien, meestal na een maand. Sproeien doe ik wel elke dag. Het schoonmaken van de raampjes doe ik niet vaak genoeg, want eigenlijk scheelt het wel veel (vooral voor mezelf, dat ik beter naar ze kan kijken :D) ik haal soms wat poepjes weg maar soms schep ik de aarde ook gewoon een beetje om. En ik werp dagelijks een blik op ze, maar vaak zijn ze aan het slapen of aan het eten. Ze hebben nog niet gepaard, volgens mij zijn ze nog niet geslachtsrijp hahaha! (Heb ze nu ongeveer een jaar.)

Ik lees hier allemaal dingen als: hanteren, badderen, aandacht geven... is een beetje nieuw voor mij maar ik ga 't eens proberen! vind het altijd een beetje eng om ze vast te houden, ben bang dat ik ze pijn doe of hun huisje kapotknijp. :lol: of dat mijn hand te zout is (en als ik hem gewassen heb ben ik bang dat er nog chemische restjes van zeep op mn handen zou zijn blijven zitten). maar badderen lijkt me schattig. ik ga het morgen uittesten!
Gebruikers-avatar
Joeke
Cepaea hortensis
Cepaea hortensis

Berichtdoor QueSeraSera » 06 Jul 2013, 23:06

Als je je handen goed naspoelt zitten er geen zeepresten meer aan. ;)
Badderen is heel simpel:
pak een teiltje en doe er een laagje lauwwarm water in ter hoogte van 1 vingerkootje.
Dan zet je je slakken erin en als ze heen een weer & op en neer gaan met hun kop dan is het oké.
Sjezen ze heul snel weer uit de teil, dan is het water te koud of te warm.
gestopt met de slakkenhobby.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Achatina » 07 Jul 2013, 17:32

QueSeraSera schreef:Dus ook ongeveer baksteenformaat. :)
Hoe groot is jouw bak dan?
Ik heb nl een bak van 60x30x35 (lxbxh) en heb aan 3 eigk niet genoeg om die laag van 10cm te bereiken.

Ik heb geloof ik 70x40 aan bodemoppervlakte, dus nog groter ook. Misschien zet mijn soort meer uit? Ik heb wel netjes altijd 10 cm aan aarde erin, ookal maken ze daar nooit gebruik van.

De reden dat ik natuurlijk iedere dag zo snel klaar ben is ook omdat ik op het moment weinig aandacht verder aan ze kan besteden. We hebben nog veel meer beestjes in huis, en ben op het moment hoogzwanger. Gek op aandacht zijn de meeste slakjes helaas niet, dus die missen het ook niet erg. Mijn A. Fulica White Jades waren echt gek op aandacht, maar 1 daarvan is overleden en de ander heeft een nieuw huisje gekregen. Helaas is die inmiddels ook overleden, maar het was dan ook een 8-jaar oude slak.
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!
Achatina
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor Tanja » 07 Jul 2013, 20:03

Spannend wanneer ben je uitgeteld? :?:
Juli toch?
Tanja
Achatina Achatina
Achatina Achatina

Berichtdoor QueSeraSera » 07 Jul 2013, 21:48

Reusje is gek op aandacht en de albino's ook, ik kan merken dat daar veel aan is gedaan qua hanteren. :)
Volgende week heb ik er 2 slakken bij, weet niet welke soort (zo van de foto's dacht ik reticulata's aan de ruwe schelp te zien, maar het kunnen ook fulica oid zijn met veel ribbels in hun schelp).

De briketten die ik koop zijn meestal deze:
Afbeelding
en anders die van Sera meen ik.
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

Berichtdoor Achatina » 08 Jul 2013, 13:35

Tanja schreef:Spannend wanneer ben je uitgeteld? :?:
Juli toch?

Ja klopt, 16 juli. Maar krijg morgen al een datum te horen wanneer de bevalling in gang word gezet!

@QueSeraSera ik heb die van mij bij de action weg. Althans, heb ze zo overgenomen toen ik iemands complete slakkenhobby opkocht. Nu ruim een jaar later zijn ze nog altijd niet op, hij had echt massaal ingeslagen :p
Bezoek nu onze Facebook voor meer informatie over SF!
Achatina
Beheerder
Beheerder

Berichtdoor QueSeraSera » 08 Jul 2013, 13:39

Spannend!

Dan ga ik daar van de week even kijken, zal allicht geld schelen want €3,50 per briket x 3 en dat dan maandelijks (als het ff kan) maakt de hobby wel lekker prijzig. :P
QueSeraSera
Globaal moderator
Globaal moderator

VorigeVolgende

Terug naar Slakken algemeen