Omdat ik behalve het voeren ook de tijd neem om de slakken te observeren en tellen ben ik er elke dag minimaal 30 minuten mee kwijt. In de A. achatina bak is het altijd een drukte van belang 's avonds. De Pleurodonte/Caracolus excellens zijn ook altijd bezig. De cryptozona bistrialis zijn de hele dag door actief, bij de fulica check ik altijd of er nog nieuwe nestjes met eieren zijn. De megalobulimus zitten vaak wat verstopt. Die zijn niet altijd even actief maar wel zo interessant om bezig te zien. M'n A. schweinfurdi var. simulans houd ik scherp in de gaten, wildvang, ze beginnen aardig op te knappen.
Ik laat de grond-laag langer zitten, vaak minimaal 3 maanden tot een half jaar. Omdat er berichten zijn over mogelijke problemen met kokosvezels maak ik geen gebruik van dergelijke blokken. Ik houd het bij gewone tuingrond met zo min mogelijk toevoegingen. Daar schep ik dan nog wat beukehout en boomschors snippers doorheen. Ook voeg ik pissebedden toe. De tropische variant meestal maar nu ook in de A. achatina bak de zebra pissebed. Handige schoonmaak ploeg. Ze ruimen de rommel goed op en vermenigvuldigen zich ook nog eens.
Met behulp van 100% calcium carbonaat poeder en wat agar agar maak ik zelf kalkblokken voor de slakken. Daar voeg ik dan vaak nog wat "heilerde" aan toe, een soort van mineraalrijk leempoeder.
Ramenlappen in de terraria schiet er nog wel eens bij in, ééns per week is echt maximaal wat dat betreft.. en het is vaker ééns per maand.